Let op voor phishing
Cybercriminelen zijn sinds corona wereldwijd uitbrak nog actiever dan vroeger. Steeds meer mensen werken online en zitten op het net en daar slaan de criminelen toe.
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van cybercriminaliteit waarbij u benaderd wordt via e-mail, sms, een privébericht, social media of de telefoon. De oplichter doet zich voor als iemand anders zoals bijvoorbeeld uw bank, uw energieleverancier of een technologiebedrijf. Maar ze kunnen evengoed in de huid van een vriend of familielid kruipen.
De criminelen ‘hengelen’ (vandaar phishing) naar gevoelige gegevens zoals persoonlijke informatie, wachtwoorden, kredietkaartgegevens… Eens ze die bemachtigd hebben, slaan ze toe en stelen geld of zelfs een identiteit, of installeren ze malware op uw computer.
Hoe herkent u phishing?
Het ene phishingbericht is doorzichtiger dan het andere, maar er zijn wel enkele zaken die u helpen om een fakebericht op tijd te doorzien.
1. De afzender
Kijk altijd het e-mailadres na. Het deel na de @ moet eindigen op de domeinnaam van de officiële website. Een e-mail van BNP Paribas Fortis bijvoorbeeld zou moeten eindigen op bnpparibasfortis.be.
Een telefoon van een privénummer of van een buitenlands telefoonnummer is ook verdacht.
Microsoft zal u nooit vanuit het buitenland bellen om u te verwittigen dat uw licentie moet verlengd worden, wees daar maar zeker van.
2. Vraag naar persoonlijke info
Geef nooit persoonlijke gegevens van bankkaarten, rekeningnummers, wachtwoorden… door via de telefoon of een webformulier.
De bank of overheidsinstellingen zullen u nooit via e-mail, sms of telefoon naar uw gegevens vragen.
3. Taalfouten
Phishingberichten staan vaak vol schrijffouten. Ook berichten in een andere taal dan wat je gewoon bent van de afzender zijn een teken aan de wand.
4. Open de bijlage niet
Bijlagen worden vaak gebruikt om malware te installeren. Open ze niet want dan komt er een heel proces op gang om kwaadaardige software te installeren. Zip-, exe-, en javascriptbestanden zijn vaak verdacht. Een factuur in word of excel ook als je die normaal gezien in pdf ontvangt.
5. Let op de details
Oplichters bootsen de communicatie van bedrijven steeds zo goed mogelijk na. Controleer op de officiële website van het bedrijf of de gegevens van de afzenders wel kloppen.
Hoe kan u zich zo goed mogelijk beschermen?
1. Deel nooit bankgegevens of persoonlijke info met eender wie.
2. Activeer spamfilters in uw mailbox.
3. Let op voor bijlagen. Controleer eerst goed of u de e-mail kan vertrouwen voor u de bijlage opent.
4. Gebruik sterke wachtwoorden voor elk account apart. Desnoods met een tweestapsverificatie. Zo is een oplichter niets met uw wachtwoord.
5. Regeer nooit, ook niet om te melden dat u weet dat ze fake zijn of om hen de huid vol te schelden.
6. Bescherm uw computer met antivirussoftware en zorg voor updates.
7. Kijk uw bankuittreksels regelmatig na en meld verdachte bewegingen onmiddellijk aan de bank.
Wat als u toch geklikt hebt?
1. Gaf u een login en wachtwoord door?
Verander dan onmiddellijk uw wachtwoorden.
2. Hebt u betaalinformatie doorgegeven?
Blokkeer uw kaart via Card Stop 070 344 344
Dien ook klacht in bij de politie en toon hen de bewijsstukken indien mogelijk.
3. Een bijlage of link toch geopend?
Verbreek dan onmiddellijk de internetverbinding en koppel alle externe harde schijven los.
Voer een virusscan uit en scan ook uw computer.
Hebt u zich door een malafide organisatie of een cybercrimineel laten ‘vangen’.
En heeft dit effect op uw computer?
Contacteer Doubele-U zo snel mogelijk.
Wij kijken of we de schade nog kunnen beperken en herstellen.
Uiteraard kan u dit ook voor een stuk voorkomen door een goed antivirusprogramma te installeren op uw server of computer.
Bel ons, wij kijken waar uw beveiliging nog beter kan.